’10 ondernemers met 12 uitdagingen: studenten ROC Midden Nederland aan de slag voor Amersfoorts bedrijfsleven’

10 Amersfoortse ondernemers, 12 pitches

Wat doe je als tijdens Corona studenten nauwelijks stage kunnen lopen? Het Business & Administration College van ROC Midden Nederland ontwikkelde met samenwerkingspartner Projecthuizen.nl een alternatieve stageperiode. ‘We maken gezamenlijk, ROC en Projecthuizen, de verbinding met de Amersfoortse arbeidsmarkt en ontwikkelen zo de talenten van de student,’ aldus Sylvia Krebber. Op uitnodiging van Projecthuizen.nl en het B&A College kwamen afgelopen maandag 10 Amersfoortse ondernemers naar het Campus Connect Center om 12 uitdagingen te pitchen voor de eerstejaars studenten. Wie zijn de Amersfoortse ondernemers en wat zijn hun vraagstukken?

Biercheque
Ondernemer Erwin Schreudering: ‘Met de biercheque verbinden wij de online wereld met fysieke winkels. Passie, ambacht en gezelligheid staan centraal. Kunnen jullie mij helpen met de vraag:
Hoe kunnen wij de Biercheque nog beter en sterker in de markt positioneren richting onze klanten en hoe bereiken we deze klantgroepen?’

 Geldloket Amersfoort
Desiree de Zwaan: ‘Eén op de drie jongeren heeft het afgelopen jaar minder werk gekregen, dus minder inkomsten. Dit leidt tot meer schulden. Naast schuld kijken we ook naar regelingen en subsidies waar jongeren recht op hebben. Onze vraag is: Hoe kan het Geldloket de jongeren beter bereiken? Welke creatieve manieren zijn er?

Potter Marktonderzoek
Andries Potter: ‘Ik doe marktonderzoek voor de goede doelen IVN en Stichting Kinderhulp. Graag zou ik meer goede doelen verder helpen. In welk segment is daar het meeste rendement te behalen? Kunnen jullie dit segment in kaart brengen: welke fondsen zijn er binnen dit segment en hoe zien ze eruit qua website en socials? Hoe bereiken we deze doelgroep?’

Voetbalvereniging VOP Amersfoort
Maureen Spalding: ‘Onze voetbalclub heeft 420 leden. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we onze jonge leden, van 15 tot 25 jaar, behouden en hoe trekken we nog meer jongeren aan?’

Zakelijkbezorgd.nl
René Krebber: ‘Zakelijkbezorgd.nl, binnen dit duurzaam & circulair cateringconcept worden lokale cateraars en lokale producenten samenwerkingspartners in het bedienen van het bedrijfsleven met de toepassing van smakelijk verantwoord én gezond eten in de wereld van catering. Onze vraag is: wat kunnen jullie organiseren zodat Zakelijkbezorgd.nl meer bekendheid krijgt?’

Houtindustrie Amersfoort
Oscar Berg: ‘We doen al 106 jaar aan complexe houtbewerking en zijn benieuwd naar: waar zit onze groei? Kunnen jullie voor onze organisatie een SWOT-analyse samenstellen, marktonderzoek doen en een advies uitbrengen?’

GastvrijTafelen
Berry Buunk: ‘Ik ben sinds ’86 horecaondernemer in Amersfoort en met een aantal collega’s uit het horecavak zijn we heel benieuwd hoe jullie, jongeren, de toekomst van de horeca zien. Hoe ziet volgens jullie de ‘Horeca van de toekomst’ eruit?

SMA Vakvereniging voor de sales professional
Connie Maathuis: ‘Wij zijn dé Sales en Management Association en zijn er voor zowel Commercieel Directeuren als Junior Accountmanagers. We organiseren netwerkevents en reiken prijzen uit voor ‘de beste’ in zijn of haar vak. We zijn benieuwd: hoe zien jongeren het vak accountmanagement van de toekomst 2025? En: hoe verbinden we jongeren aan onze vereniging?’

Open Monumenten Dag Amersfoort
René Krebber: ‘Op 11 en 12 september is het weer  Landelijke Open Monumenten dag, ook in Amersfoort organiseren we veel activiteiten. We zien nauwelijks jong publiek: hoe kunnen we hen hier meer bij betrekken? Hoe kunnen we deze doelgroep het beste bereiken en wat zouden we dan moeten organiseren?’

Krijg de kleertjes!
Ada Franse: ‘Op 34 locaties in het land kunnen mensen speelgoed en kleding voor kinderen ruilen. Waar dit voorheen ‘live’ ontmoetingen waren, zijn dit door Corona eilandjes geworden. Onze vraag aan jullie is: Op welke manier kunnen we de verbinding weer organiseren en de lokale ruilpunten (blijven) betrekken bij de landelijke organisatie? En hoe zorgen we ervoor dat het interessant is en blijft om mee te doen? Hoe doen andere (vrijwilligers)organisaties dit?’

Makelaar Voor Een Uur
Ondernemer Willem van der Heijden vertelt: ‘Met Makelaar Voor Een Uur onderscheiden we ons in de markt op basis van prijs. Met onze ondernemen willen we een ketting creëren van koop en verkoop. Hoe kom ik aan mijn klant in een zo vroeg mogelijk stadium? Als startende makelaar wil ik mijn focus (ook) verleggen naar mensen die (ooit) van plan zijn hun huis te verkopen of een woning willen aankopen. Hoe bereik ik hen en kom ik zo vroeg mogelijk met hen in contact?’

Stichting Smaak
Andries Potter: ‘Vanuit Stichting Smaak organiseren we culturele activiteiten in woonzorgcentra, mede om de eenzaamheid onder ouderen tegen te gaan, die sinds Covid-19 is gegroeid. Hoe kunnen we jongeren betrekken bij Stichting Smaak en hen enthousiast maken voor kunstprojecten?’

Succes
ROC Midden Nederland draagt bij aan het succes van de regio Midden Nederland. Daarvoor sturen we op actueel en relevant onderwijs. Door midden in de samenleving te staan, in verbinding met bedrijven, ondernemers en instellingen om ons heen en in verbinding met elkaar. Doelen zijn studentsucces, arbeidsmarktsucces en organisatiesucces. Samen maken we het.

Future Skills
Ook de strategie van de Campus Amersfoort van ROC Midden Nederland is daarop gericht. Alle colleges op de Campus onderscheiden zich bovendien door aandacht voor digitalisering en future skills, zoals multidisciplinair samenwerken. Via het Campus Connect Center werken we daarbij aan het versterken van de relatie met externe partners in de regio Amersfoort, zoals de Amersfoortse ondernemers. Tijdens deze alternatieve stageperiode werken de studenten aan de hand van scrum de oplossingen voor de ondernemers uit.

Persoonlijk
Studenten op de Campus volgen hun opleiding bij kleinschalige mbo-colleges waar ze veel persoonlijke aandacht krijgen, zoals het B&A College. Bijzonder bij B&A is de brede basis van de opleiding Business, Sales & Finance (BSF). Studenten BSF starten met een breed, gemeenschappelijk eerste jaar en kunnen daarna hun specifieke opleiding bepalen. Zo zitten ze helemaal op hun plek. En dit geeft ook een mooie basis om door te studeren op het hbo.

E-business
Belangrijke thema’s bij het B&A College zijn ondernemerschap en e-business. Doordat studenten ondernemende competenties aanleren (zoals creativiteit en bereidheid risico’s te nemen) stijgt hun zelfvertrouwen, benutten ze kansen en wordt hun oplossingsgerichtheid en doorzettingsvermogen versterkt. Dit maakt dat ze een streepje voor hebben op de arbeidsmarkt.

Meer weten?
Deze elementen komen mooi samen in onze alternatieve stageperiode. Wil je hierover meer weten en ben je benieuwd wat de samenwerking tussen de ondernemers en de studenten beiden oplevert? Volg dan onze community op LinkedIn!

12 mei 2021
ROC Midden Nederland
Business & Administration College

Heb je vragen?

Studiekeuzevragen? Vraag het ons voorlichtingscentrum: