
Hoe kunnen we onze studenten zó opleiden dat zij vanaf schooldag één ervaren wat zij tegenkomen in de praktijk? Bij het B&A College in Amersfoort krijgen de studenten een gastles over het bedrijf Liebherr. Liebherr is een Duits familiebedrijf met een traditionele uitstraling. Ze willen graag jonge techneuten aantrekken en hun marketing afstemmen op deze doelgroep. Hiervoor gaan de studenten de komende acht weken scrummend aan de slag met een markt- en imago-onderzoek. Samen met de productowner van Liebherr ontwikkelen de studenten een advies over: hoe kan Liebherr aantrekkelijker worden voor jonge en ambitieuze mensen, een nieuwe generatie werknemers?
Jos Legierse is verantwoordelijk voor de maritieme sector van Liebherr in de Benelux. Hij neemt de studenten mee in de filosofie van het bedrijf: ‘De familie Liebherr leeft bescheiden: ze zijn een van de vijf rijkste families in Zwitserland, maar ze zijn altijd eenvoudig gebleven en geven niet onnodig geld uit. De tweede generatie van de familie zit nu in de Raad van Commissarissen en zij zijn halverwege de dertig. Liebherr heeft de kernwaarden hoog in het vaandel. Kwaliteit staat voorop. En onafhankelijkheid ook: Liebherr is niet afhankelijk van een bank of verzekeraar. De cultuur in het bedrijf is dat je kwetsbaar mag zijn. Als je fouten maakt, kom er dan eerlijk voor uit. Veeg het niet onder het tapijt. Alleen zo ontwikkel je je. Liebherr ziet haar medewerkers als sleutel van het succes. We investeren in onze medewerkers. Dat is heel belangrijk.’
Divisies
Wat doet Liebherr? ‘Liebherr bestaat uit 11 divisies en zij doen in Mobiele Kranen, Hotels, Technologie, Luchtvaart technologie, Huishoudelijke apparaten, Componenten, Mijnbouw, Earthmoving equipment, Graafmachines, Rupskranen en Torenkranen.
Oerdegelijk
‘Om jullie iets te vertellen over die kwaliteit waar Liebherr voor staat: als het gaat om huishoudelijke apparatuur dan zijn de koelkasten zo oerdegelijk, dat die niet kapot gaan. Wat ook bijzonder is, is dat één van de familieleden een voorliefde heeft voor de horeca en gastronomie. En zo is de divisie Hotellerie eraan toegevoegd. Ontstaan als hobby en nu zijn er drie hotels in Ierland, drie in Oostenrijk en een in Duitsland. Het gaat hier om extreem luxe hotels, waar je over parket de parkeergarage in rijdt.’
Extreme technologie
‘In het werk bij Liebherr zit veel avontuur en uitdaging. Denk maar eens aan maritieme kranen. Als deze het niet doet, dan kom je daar pas achter als het schip in de haven ligt dat gelost moet worden. Dat schip kan daar niet blijven liggen, dit zijn operaties die snel moeten gebeuren. Dat zijn echt noodsituaties. Denk hierbij aan de Costa Concordia: dat schip hebben wij overeind geholpen. Denk ook aan de windmolens, die zijn tegenwoordig al bijna 200 meter hoog. Je moet je voorstellen dat een generator van een windmolen met 100.000 kilo naar 200 meter hoogte gebracht moet worden. Het gaat dan om extreme technologie om dit te kunnen doen. Zo heeft Liebherr ook ground zero opgeruimd na de aanslagen van 11 september.’
Groot, groter grootst
‘In tegenstelling tot het bedrijfsleven geldt in de constructie wereld: zo groot mogelijk bouwen en vervoeren, want dat is het meest efficiënt. Dus bouwen we groter en groter. Off-shore kranen worden gebruikt om bijvoorbeeld windmolens op de Noordzee te installeren. Deze kranen op zee zijn 180 meter hoog en wegen in totaal zo’n 5.000 ton: dat zijn 9 volle vliegtuigen.’
Academy
‘We hebben onze eigen school, de Liebherr academy. Hier worden medewerkers getraind op klantgericht en flexibel werken. Ook worden ze in de breedte opgeleid en wordt gekeken naar de talenkennis. Monteurs gaan eens per zes weken in nooddienst. Zij leren daar een snelle diagnose te stellen, binnen een half uur. Zijn ze er dan niet uit, dan moeten ze een super techneut inbellen. Dit is de ruggengraat van ons bedrijf en daarom worden monteurs voortdurend opgeleid en getraind.’
Cultuurcomponent
‘Cultuur binnen Liebherr is ook een belangrijk component binnen de organisatie. We doen dingen anders en daarbij gaat het niet om goed of fout. We zitten in meer dan 50 landen: hoe kunnen we ervoor zorgen dat dat goed blijft gaan? Een Belg zal alles doen om risico te vermijden, terwijl Nederlanders alles doen om het risico op te zoeken. Het cultuurcomponent is een belangrijk onderdeel, je moet er oog voor hebben. In Oostenrijk is krachtige taal gebruikelijk. In Nederland wordt dat niet geaccepteerd. Het is belangrijk dat wij als medewerkers van Liebherr ons daar bewust van zijn.’
Werkgever
‘We willen graag een meer zichtbare en interessante werkgever worden voor toekomstige medewerkers. En dan vooral voor de jongeren: hoe zien zij ons als technische werkgever? Graag geven we jullie de opportunity om mee te denken over deze vraag. Samen met jullie willen we kijken naar deze opdracht: hoe gaan we deze smart definiëren? Daar mogen jullie je over buigen. Twee collega’s van mij zijn de komende tijd productowner en zij gaan met jullie via de scrum methodiek aan de slag. Voor ons is het interessant om te weten hoe jullie tegen Liebherr aan kijken en wat nodig is om voor jullie jongeren een aantrekkelijke werkgever te zijn.’
Productowner
‘De opdracht geldt voor Liebherr in de Benelux. De komende weken nemen de productowners jullie mee in Liebherr. Jullie weten inmiddels waar het bedrijf voor staat en wat de identiteit is. Hoe de opdracht eruit ziet? Twee projectteams, bestaande uit ieder 5 studenten, gaan al scrummend acht weken aan de slag met een markt- en imago-onderzoek. De uitkomsten worden gepresenteerd aan productowner Liebherr en worden omgezet in een advies: hoe kan Liebherr aantrekkelijker worden voor jonge en ambitieuze mensen, een nieuwe generatie werknemers? Aan de hand van de scrum methodiek gaan jullie samen met de productowners aan de slag. Wanneer zijn we succesvol, wanneer hebben we het goed gedaan, wat hebben we dan opgeleverd over acht weken? Daar maken we afspraken over. We zitten hier op vijf minuten lopen vandaag, dus we kunnen goed met elkaar overleggen. Wij hebben er heel veel zin in!’