‘Ga ik gamen of ga ik mijn eigen bedrijf beginnen?’

Dani Dunsbergen bij FinnWald

Hoe bouw je binnen een jaar een bedrijf van niets naar succesvol? En dát terwijl je ‘gewoon’ naar school moet? ROC Midden Nederland student Dani Dunsbergen deed het. In zijn eerste jaar bij het Business & Administration College in Amersfoort zette hij zijn eigen bedrijf op: FinnWald, een bedrijf dat houtgestookte sauna’s en hottubs levert. ‘Van jongs af aan ben ik ondernemend geweest: ik ben begonnen met de verkoop van smoothies en later had ik een groothandel in houten pistooltjes. Zelf ondernemen heeft altijd mijn aandacht getrokken: hoe kan ik op een slimme manier geld verdienen? Tijdens schooltijd heb je veel vakantie. En door corona gingen examens niet door, dus nog meer tijd! Ik dacht: ga ik gamen of ga ik mijn eigen bedrijf beginnen? Daaruit is Finnwald - Beat the stress ontstaan.’ In dit interview vertelt Dani hoe hij zijn bedrijf heeft opgericht en welke kennis hij daarvoor nodig heeft.

Stress
‘Ik ben begonnen met te bedenken welk product goed is. Om me heen zag ik veel stress en burn-out, ook in mijn familie. Mijn opa en oma hadden een bubbelbad en dat gaf hen ontspanning. Ik vond dat wel kostbaar qua energie. Dat moet anders kunnen, dacht ik, en zo kwam ik uit op een hottub die je met hout verwarmt. Dat idee heb ik verder uitgewerkt: Wie is mijn klantdoelgroep en hoe ziet de administratie eruit? Een oom die veel doet in houtbouw heb ik gepolst. Toen ben ik gestart met een website. Dat was tijdrovend. Toen merkte ik ook: de ene week had ik veel motivatie de andere week wilde ik liever gamen.’

Radio1
‘Totdat ik op 23 november vorig jaar werd gebeld door Radio1. ‘We hebben gezien dat je een jonge ondernemer bent: vind je het leuk om langs te komen?,’ was de vraag. Ik wist meteen: dit podium moet ik goed benutten, dit is een kans die niet vaker voorbijkomt! En dat was een onwijs leuke ervaring. Voor mij voelt dát moment als de start van mijn ondernemerschap. Op 1 januari had ik de eerste verkoop van een hottub.’

 

'Op prijs kan ik wél het verschil maken, want ik heb nauwelijks kosten.'

Dani Dunsbergen over Marketing

Dani Dunsbergen bij het B&A College van ROC Midden Nederland
Dani Dunsbergen bij het B&A College van ROC Midden Nederland

Marketing
‘De insteek voor marketing had ik snel gekozen. Er is zoveel concurrentie en ik kan niet de service en uitstraling bieden die zij biedt. Op prijs kan ik wél het verschil maken, want ik heb nauwelijks kosten. Dus: een goede prijs voor een goede kwaliteit. Ik ben begonnen op Marktplaats: eerst gratis advertenties en later ook betaalde. Dat ging redelijk goed: na vier dagen had ik mijn eerste verkoop. Via LinkedIn kreeg ik aanbod van een social media advertising bedrijf en zij optimaliseren nu mijn advertenties op Instagram, LinkedIn en Facebook.’

Eerste werknemer
‘En dan heb je de Logistiek: hoe komen de producten bij onze klanten? Het proces is als volgt: de aanvraag komt binnen, vervolgens maken we de hottub op maat en plaatsen deze in onze eigen opslag. De levering is maatwerk: ik neem met iedere klant contact op om af te stemmen wanneer het uitkomt. We kijken continu naar de planning. Ik doe die dit samen met mijn opa. Hij verzorgt de logistiek. Hij is officieel ook mijn eerste werknemer. We begonnen met de levering van een hottub per week en nu zitten we op 20 hottubs per maand.’

Reviews
Bij de onderneming komt een hele administratie kijken. De klanten komen binnen via Facebook, LinkedIn, Instagram of Marktplaats. Ik krijg de offerte binnen, maak een nieuw contact aan en stuur de offerte. Na 7 dagen bel ik de klant om te kijken wat de status is: of ze nog advies nodig hebben of ze een beter aanbod van een concurrent hebben gehad. Vervolgens controleer ik of de eerste aanbetaling binnen komt. De administratie en het nabellen kosten veel tijd. Het is een continu proces: bijhouden wat open staat, wat nog betaald moet worden en welke klanten verder kunnen in het proces. Het systeem stuurt de automatische incasso uit. Dat is fijn, want anders is het niet meer bij te houden. Elke maand evalueren we en zo houden we alles netjes bij. Zeven dagen na installatie bellen we met de klant hoe ze het vonden en vragen we om een review. Zo houden we bij wat winstgevend is en wat niet en houden we ons scherp.

Buitenkeukens
‘Corona doet ons goed: mensen die niet op vakantie kunnen investeren in hun huis. De vraag is: als Corona over is, loopt FinnWald dan ook goed? Voor de continuïteit in het bedrijf denk ik nu aan uitbreiding van het assortiment: wat past goed bij ontspanning en buitenleven en hoe kunnen we dat goed toepassen? Daarvoor kijken nu naar buitenkeukens en buitendouches. Uiteindelijk wil ik toe werken naar een informatief platform met eigen labels en zo borgen dat we relevant blijven. We kijken naar innovaties en hoe we daar goed op in kunnen spelen. Hiervoor doen we onderzoek en kijken we naar buitenlandse leveranciers.’

Groei in B2B
‘Eigenlijk groeit FinnWald nu te hard. We moeten meer tijd vrijmaken om onze focus op de toekomst te leggen. De combinatie school en bedrijf is ook best heftig. Afgelopen week kregen we continu aanvragen binnen. Hoe kunnen we borgen dat we blijven groeien? Ook richting de B2B: we zoeken nu naar een partij die tuinen onderhoudt en aanlegt. Om dit traject uit te werken, heb ik tijd nodig. Daarom wil ik graag stagelopen binnen FinnWald, zodat ik me volledig kan blijven focussen op mijn bedrijf. Het biedt me veel leermogelijkheid. Graag werk ik verder aan het realiseren van groei in de B2B, bijvoorbeeld door aan te sluiten bij luxe tuinontwerpen en me te oriënteren welke sauna hier bij past.’

Netwerk
‘Mijn familie ondersteunt mij bij het ondernemen, mijn vader heeft ook eigen bedrijven en mijn opa heeft jarenlang een managementfunctie bij KPN gehad. En ik heb een agile coach aangetrokken die met mij meekijkt naar het optimaliseren van de processen en mij scherp houdt in mijn doel: een informatief platform worden. Welke stappen moet ik daarvoor nu zetten? Hoe houd ik dat doel voor ogen? Mijn familie en hun netwerk, zorgen ervoor dat ik een goed team heb van mensen die mij helpen bij de dingen die ik doe. Zij houden mij ook scherp met vragen, als: blijft het haalbaar, is het professioneel?’

Droom
‘Waar ik het meest blij van word, zijn mijn klanten: als je ziet hoe blij ze worden van een sauna of een hottub. Je ziet ze gelijk ontstressen. Naast het doel om een informatieplatform te worden, wil ik ook graag uitbreiden richting België. Daar kennen ze de hottub nog niet echt.’

 

2 mei 2021
ROC Midden Nederland
Business & Administration College

Heb je vragen?

Studiekeuzevragen? Vraag het ons voorlichtingscentrum: