Ondernemen = risico nemen

Business Night

Onder de noemer Business Night is woensdagavond op het Business & Administration College een verkoopmarkt gehouden. 240 eerstejaars studenten van het brede basisjaar Business Sales & Finance kregen vanuit kleurrijke kraampjes de kans om de producten en diensten van hun mini-ondernemingen aan de man (en vrouw) te brengen. Van telefoonhoesjes, mutsen met ingebouwde lampjes en kaarsen als koopwaar, tot tuintegels reinigen en je sneakers laten schoonmaken; de keuze was reuze!

In het nummer ‘The Business’ van Tiësto komt de vocalist van dienst na 8 seconden tekstueel ter zake: 
Let's get down, let's get down to business
Give you one more night, one more night to get this
We've had a million, million nights just like this
So let's get down, let's get down to business

En zo ging het er gisteravond dus ook aan toe op de Marco Pololaan: kijken, kijken én kopen. De kopers waren in dit geval afgevaardigden van alle bedrijven waar de studenten van de richting Business Sales & Finance stage lopen, plus ouders en medewerkers van het Business & Administration College. Een mooi en bont gezelschap, dat na afloop van de verkoopmarkt ook nog samen aanschoof voor een toepasselijke Iftar-maaltijd.

Ware handelsgeest
Net als bij een ‘echte’ bazaar waren de taferelen herkenbaar: de ene verkoper koos voor een afwachtende houding en liet de klant rustig zijn gang gaan, veelal in een marktkraam zonder al te veel poespas en bescheiden marketingacties. Terwijl de ander juist letterlijk de slingers had opgehangen in zijn of haar kraam, TikTok inzette voor marketingdoeleinden en proactief contact zocht met voorbijgangers en handelde.

Laatstgenoemde tactiek werd bijvoorbeeld toegepast door de enthousiaste student die samen met zijn twee compagnons een kraam met maatschenkers bemande.
Verkoper: ‘Drink je weleens een likeurtje?’
Ik: ‘Nee, eigenlijk niet. Dat is niet echt mijn ding.’
Verkoper: ‘Schenk je weleens een likeurtje in voor iemand anders dan?’
Ik: ‘Ja, zo af en toe.’
Verkoper [breed glimlachend]: ‘Lastig hè? Ik ben zelf barman, dus ik weet dat het vaak fout gaat. Zeker als je zelden een likeurtje inschenkt. Maar met deze schenktuit is dat probleem opgelost en is knoeien er niet meer bij! Speciaal voor deze avond hebben we ook een mooie aanbieding…’
Ik [ook glimlachend]: ‘En wat als ik nu geen geld op zak heb? Wat overigens echt het geval is.’
Verkoper: ‘Geen punt, ik stuur wel een Tikkie! Of crypto mag ook, haha.’

Inderdaad, brutalen hebben de halve wereld.

Succes
Deze Business Night was voor de BSF-studenten overigens het resultaat van een eerdere kennismaking met ondernemen. Zo startten zij begin dit jaar op school met het schrijven van een businessplan, waarna een variant op Dragon’s Den is georganiseerd. Tijdens dit event konden de studenten hun eigen productideeën pitchen, waarna vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en docenten daar vervolgens een oordeel over velden.

Gisteravond waren er in totaal 43 kleine bedrijfjes present op de verkoopmarkt. Het evenement op het Business & Administration College was een succes. ‘Dit gaan we jaarlijks doen vanaf nu’, verzekerde de organisatie van deze eerste Business Night.

21 april 2022
ROC Midden Nederland
Business & Administration College

Heb je vragen?

Studiekeuzevragen? Vraag het ons voorlichtingscentrum: